lördag, september 23, 2006

På väg mot Blåhammaren

Janne och Sofia. Äkta kärlek? :-)

Efter en kort bussresa på ca 20 minuter var vi så framme vid Storulvåns fjällstation på 730 möh, utgångspunkt och tillika slutpunkt för vår 3 dagars vandring. Efter ett kortare uppehåll här för anpassning av utrustning och kläder började vi vandra dagens etapp som var ca 12 kilometer och som skulle ta oss upp till Blåhammarens fjällstation som ligger på 1068 möh. Fjället var klätt i vacka höstfärger och solen sken från en blå himmel, helt otroligt sommarväder i fjällen sent i September!

Sofia i vacker miljö.

Relativt kort efter Storulvån valde vi att lämna leden för att vandra i terrängen iställlet. Utsikten över vidderna från Stor-Ulvåfjället var minst sagt magnifika och det var framförallt skönt att gå själva i terrängen.

Janne längs med leden.

Framåt lunchtid så sökte vi oss åter tillbaka till leden för att sedan göra vårt lunchupehåll vid floden vid Ulvåtjärn.

En av de många vackra vyerna.

Efter lunchuppehållet vandrade vi vidare upp mot Ulvåskaftet och även härifrån bjöds på vackra vyer av ett fjäll i vackra och sprakande höstfärger.

Blåhammarens fjällstation 1068 möh.

Framåt eftermiddagen nådde vi så fram till den vackert belägna fjällstationen Blåhamamren som ligger intill Blåhammarfjället. Härifrån har man vid vackert väder en strålande utsikt åt nästan alla väderstreck. Trötta men nöjda med dagens vandring smakade det bra med en kall öl på verandan i kvällsolen.

Den vackra utsikten över fjällvärlden från Blåhammarens trevliga bastu.

Blåhammaren har en relativt modern och mycket fräsch bastu som genom det stora runda fönstret bjuder på en spektakulär utsikt över fjällvärlden. Det är mycket mäktigt att att bara njuta av värmen som lindrar ömma fötter och leder samtidigt som man kan bevittna det vackra landskapet.

Lite trött efter en fantastisk middag och lite gott vin.

Blåhammaren är känt för sitt goda kök och trots relativt höga förväntningar så infirades dessa med råge. För den kräsne så bjuds här på tre rätter med sedvanliga tillbehör at avnjutas med ett gott vin eller öl för den som vill.

Men lite efterätt finns det ju alltid plats för.. Fräscht!

Även efterätten höll som synes mycket hög klass. Till kaffet slank det också ner en lyckad blandning av hjortronvin och calvados som enligt personalen här benämns som en "1068" eller en "höjdare".

En vacker kvällshimmel över Sylmassivet sett från Blåhammaren.

Innan det var dags för den efterlängtade sängen var jag naturligtvis tvungen att bevittna solnedgången över fjällvärlden, även detta ett vackert skådespel iscensatt av naturen.